L'AMB estén les tarifes socials del transport públic a municipis com Corbera de Llobregat
A partir del dilluns 13 de juny, l'AMB estendrà l'ús dels títols de tarifació social metropolitana, la targeta rosa, la targeta rosa reduïda (T4) i el passi d'acompanyant, als serveis de transport públic dels municipis de la segona corona metropolitana. Gràcies a un conveni formalitzat entre l'AMB i l'ATM, que permetrà finançar i gestionar aquesta nova mesura, l'organisme metropolità aconseguirà l'any 2022 una de les seves fites del mandat i donarà resposta a una reivindicació històrica: igualar les prestacions i condicions d'ús dels títols socials de transport públic als 36 municipis de la metròpolis de Barcelona.
L'AMB ha estimat que, mitjançant el conveni, haurà d'aportar 1,3 milions d'euros anuals a l'ATM. Actualment, hi ha actius un total de 389.852 títols socials metropolitans (161.890 targetes roses, 209.650 targetes roses reduïdes i 18.312 passis d'acompanyant). L'organisme metropolità preveu que, gràcies a aquesta iniciativa, es generin 50.000 noves sol·licituds de títols socials metropolitans. És a dir, que els usuaris d'aquests títols socials bonificats creixin més d'un 12 %.
"Avui, des de l'AMB celebrem una gran fita. Complim un dels grans objectius que ens havíem marcat per a aquest mandat i donem resposta a una reivindicació històrica. Fent extensius els títols socials de transport públic de l'AMB a tota la metròpolis de Barcelona, facilitem i defensem el dret a la mobilitat i al transport públic dels col·lectius més vulnerables. Seguim avançant cap a una mobilitat inclusiva i sostenible", exposa el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB, Antoni Poveda.
En el mateix sentit s'ha pronunciat l'alcaldessa de Corbera, Montserrat Febrero, la qual considera que "tothom ha de tenir dret a un transport públic de qualitat i era totalment necessari facilitar aquest dret tant bàsic als col·lectius més vulnerables".
Els 18 municipis metropolitans que conformen la segona corona de l'AMB són: Badia del Vallès, Barberà del Vallès, Begues, Castellbisbal, Cerdanyola del Vallès, Cervelló, Corbera de Llobregat, Molins de Rei, Pallejà, la Palma de Cervelló, el Papiol, Ripollet, Sant Andreu de la Barca, Sant Climent de Llobregat, Sant Cugat del Vallès, Sant Vicenç dels Horts, Santa Coloma de Cervelló i Torrelles de Llobregat.
Serveis de transport públic integrats en la tarifació social metropolitana
Concretament, a partir del proper 13 de juny, es podran utilitzar aquests tres títols socials (targeta rosa, targeta rosa reduïda i passi d'acompanyant) en totes les línies interurbanes d'autobús de la Generalitat de Catalunya i, progressivament, al transport urbà municipal de la segona corona metropolitana de l'AMB. Els 18 municipis metropolitans de la segona corona disposen de serveis interurbans d'autobús.
Pel que fa als trajectes amb FGC, a partir del dia 13 els títols de tarifació social serviran per viatjar en els trajectes entre els 36 municipis metropolitans que integren l'AMB, que corresponen als inclosos en la tarifa metropolitana de l'ATM. Concretament, entre les estacions de Pl. Catalunya i Universitat Autònoma de la línia Barcelona-Vallès i entre les estacions de Pl. Espanya i Martorell Vila de la línia Llobregat-Anoia.
Integració progressiva del serveis d'autobús urbà
En el cas del transport urbà municipal, la tarifa social metropolitana s'anirà implementant de manera progressiva. A banda d'estar activa i poder-se utilitzar als municipis metropolitans de la segona corona on l'AMB ja gestiona el servei, a partir del 13 de juny, aquesta implementació arribarà a municipis com Corbera.
Títols socials metropolitans
Els títols socials metropolitans faciliten l'accés als serveis de transport metropolitans a les persones grans o amb discapacitat i que disposin de pocs recursos econòmics.
La targeta rosa metropolitana és un títol de transport de tarifació social, personal i intransferible, amb el qual la gent gran i les persones amb discapacitat que disposin de pocs recursos econòmics poden viatjar gratuïtament (T-rosa metropolitana) o bé amb tarifa reduïda (T-rosa reduïda, T4) als serveis de transport públic que operen a la zona tarifària 1 del sistema tarifari integrat de l'ATM. Per la seva banda, el passi metropolità d'acompanyant afavoreix la mobilitat de les persones amb discapacitat que requereixin viatjar amb un acompanyant, sense que aquest últim hagi de pagar el viatge.